kostki manipulacyjne

Rozwój według Montessori kluczem do zdrowia dziecka

Teoria Marii Montessori jest alternatywą dla tradycyjnego nauczania i wspierania rozwoju najmłodszych. Ta włoska lekarka już przeszło 100 lat temu odkryła, jakie etapy rozwoju przechodzą dzieci i jak można je w tym wspierać. Dzisiaj jej metody stają się coraz bardziej powszechne, zdobywają uznanie nie tylko specjalistów, pedagogów czy rodziców, ale oczywiście samych dzieci. Na terenie naszego kraju powstają kolejne placówki przedszkolne oraz szkoły, których program wychowywania, nauczania oraz opieki realizowany jest właśnie na podstawie teorii Montessori. Poznajcie ją bliżej.

Dziecko w centrum uwagi

Przede wszystkim odchodzi się od traktowania grupy dzieci jako ogółu, ale zaczyna wyróżniać poszczególne jednostki. Każdy człowiek przechodzi indywidualne etapy rozwoju, we własnym tempie i natężeniu. Ma też inne zainteresowania, cechy osobowości i charakteru. Nauczanie nie może więc odbywać się na podstawie uniwersalnego programu. W przypadku teorii Montessori zwraca się szczególną uwagę na potrzeby każdego podopiecznego i każdego ucznia.

To dziecko decyduje, w jaki sposób realizowana będzie jego aktywność, jakie narzędzia będą mu pomocne do rozwoju, poznawania, zdobywania wiedzy oraz umiejętności. No właśnie, tutaj teoria Montessori również znacznie różni się od typowego programu dydaktycznego. Stawia się raczej na samodzielność i praktykę, aniżeli teorię. Sprawdzają się więc wszelakie pomoce edukacyjne, nierzadko w formie zabawy, jak tablice i kostki manipulacyjne, sortery, układanki. Liczy się obserwacja pedagogów, reagowanie na etapy aktywności malucha, ale to dziecko decyduje o tym, w jaki sposób ma się rozwijać. Myśląc o rozwoju dziecka idzie tu zarówno o stronę psychologiczną i inteligencję oraz sprawność psycho-ruchową oraz stymulację zmysłów, pod kątem której świetnie sprawdzają się takie zabawki i pomoce jak np. ścieżka sensoryczna dla dziecka.

Co daje program Montessori?

Już teraz zauważa się ogrom zalet, jakie wynikają ze wdrażania programu, który wymyśliła Maria Montessori. Dziecko staje się samodzielne, pewne siebie, skoncentrowane, uczy się przez działanie, a nie teorię. Poznaje społeczne reguły w odpowiedni dla siebie, przyswajalny sposób, a normy stają się dla niego powszechne, nie zaś wyuczone. Dziecko, które rozwija się indywidualnie, w myśl teorii Montessori jest lepiej zorganizowane, „uporządkowane”, a fakt, że każdego dnia podejmują aktywność wedle własnych upodobań, sprawia, że nauka staje się przyjemnością. To dzieci otwarte na zdobywanie nowych umiejętności, wiedzy, odważne, nie boją się wyzwań, zdrowej rywalizacji. Do tego są świetnymi słuchaczami, mają wypracowany mocny filar empatii, ale jednocześnie potrafią wyrażać własne potrzeby i walczyć o swoje. To dzieci, które nie muszą rywalizować z innymi, które nie są napiętnowane, zawsze mają wysoką samoocenę, a wiedzę i sprawności zdobywają bez dozy stresu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *